tisdag 18 september 2012

Recension av LCHF för familjen

Har fått möjligheten att få läsa Anna Hallens bok LCHF för familjen - Den goda vägen till mätta och friska barn. Anna är kostrådgivare och lärare och har tidigare skrivit två andra böcker om LCHF (Low Carb High Fat).

På de första 50 sidorna så skriver hon om LCHF och vilka livsmedel som ingår. Vi får också veta hur hon ser på att ge barn LCHF och hon skriver on hur hon själv implementerar det för sina barn.

Jag gillar verkligen denna del då hennes tankar är väldigt lik mina egna och eftersom denna bok vänder sig mycket till barnfamiljer (men kan läsas av alla) så beskriver hon en mindre strilt variant av LCHF. Hon skriver om att alla inte bör äta mejeriprodukter, hur viktigt det är med omega3/omega-6 balansen, varför barnen får en jämnare energi med LCHF och hur gluten kan påverka magen ogynsamt. Jag gillar hennes tänk om att alla inte behöver äta samma mat utan att man bör prova sig fram på vilken mat som passar urifrån sina behov. Du får uppradat vilka produkter/livsmedel som du bör äta, vilka som går bra ibland eller i mindre mängd och vilka du bör undvika. Det finns en lathund på vad du skall tänka på för att få en glad mage. Hon skriver om några tillsatser och hur de kan påverka barn. Du får tips på vad du kan göra om du har barn som bara pillar i maten.

Efter det då kommer det massor av inspirerande recept (ca 100 st) på frukostar, bakverk, mellanmål, pannkakor/våfflor, luncher/middagar och efterätter. Du får bl.a. lära dig göra egen ketchup, majonäs, bröd, paj, pizza, fiskpinnar och laxburgare.
Har bara testat några av recepten, men det finns jättemånga som verkar kunna bli nya favoriter. De flesta som jag testat har varit riktigt goda. Många av recepten är skapade av Birgitta Höglund som har skrivit boken LCHF för seniorer och som har en egen receptblogg (som hon numera inte uppdaterar).
Att laga mat från grunden tar ju lite mer tid än att slänga in en Billys pannpizza i mikron. Det jag saknar är, som jag sett i många andra kokböcker, att man anger hur lång tid varje recept tar ( i och för sig så tar nog de flesta recept mycket längre tid för mig än många andra). Du får heller inte reda på enegiinnehållet i rätterna, men det anser jag är ganska ointressant då man ju bör äta tills man är mätt (och är man intresserad så kan man ju alltid rälna ut det själv)

En annan sak jag saknar i boken är en del för riktigt små barn som precis skall börja med fast föda eller hur mamman kan äta när hon ammar. Även om jag tror på det hon skriver så saknar jag referenser till vetenskap när hon lägger fram sina teorier.

Jag gillar som sagt denna bok väldigt mycket och önskar att så många föräldrar som möjligt får möjlighet att läsa den. LCHF-tänket är inte så extremt och jag tror många skulle kunna ta till sig Annas tankar. Det handlar ju mycket om att äta naturlig mat som inte är så processad, vilket jag tror att de flesta nog kan hålla med om även om många kanske har svårt att ta bort spannmål, pasta och mjölprodukter då man ser dem som naturliga produkter.

Bokfakta
Sidor: 160
Förlag: Bonnier Fakta