tisdag 22 november 2011

Bokrecension - Fit Forever

Jag har fått nöjet att recensera Dolph Lundgrens nya bok Fit Forever.
Det är en lite annorlunda träningsbok, då det också är som en biografi där Dolph berättar om sitt liv och uppväxt. Jag som gillar actionfilmer tyckte att det var kul att läsa om hur killen som fick en plats på MIT (väldigt prestigefylld skola) istället valde en karriär som skådespelare.
I boken beskriver han sitt eget träningssystem som han kallar F.I.T. (Fullt Integrerad Träning). I detta system så visar han hur man kan få in träning i ett annars hektiskt liv. Hans liv som skådespelare var ibland väldigt hektiskt och då utvecklade han systemet för att hinna få in sin träning. Du får i boken flera olika träningsprogram som du kan använda på olika sätt beroende på vad ditt mål med träningen är.
Han beskriver alla övningar på ett bra sätt och bilderna är rätt bra. Det är en blandning mellan styrketräningsmaskiner, fria vikter och kroppsviktsövningar. Det finns till och med två program med simning för den som har tillgång till pool. Jag fick väl inte så mycket nya idéer av boken, men jag gillar den ändå. Tycker att Dolph har ett sunt tänkande kring träning och han tar också upp rörlighetsträningen, kosten och återhämtningen. Du får lite måltidsföeslag och recept på Dolphs morgondrink. Du får veta hur han tränade inför rollen i Rocky 4 och i den nyare actionrullen The Expendables där han framförallt jobbade med överkroppen.

En rolig sak med boken är att du får med träningskort med några av programmen. Då kan du ta med dem till gymmet så att du slipper skriva ned programmen eller ta med boken.

Jag gillar boken även om den inte tillförde mig så många nya saker (fick några bra tips och idéer). Tror denna bok skulle kunna ge mycket för den som är nybörjare/motionär.