söndag 31 maj 2009

Beach 2009

I morse bestämde jag mig för att det är dags att börja tänka på beach 2009. Lite sent kanske :)

Började med att låta Hanna ta ett kort så att jag kan se mina resultat. Sedan vägde och mätte jag mig. Startvikten är 71,1 kg och fettprocenten var 15,5 %. Använde min Omron BF-500 som använder Bio-impedans för att ta fram fett%. I och med att den mäter från fötter till händer så får jag för mig att den är hyfsat exakt även om det inte är som en Bodpod mätning.

Hade värden nedskrivna från 2005 som jag jämförde med. Även om jag väger mindre nu, så tror jag att jag hade mer muskler då om jag kollar på mina mått. Men det skall jag ändra på nu :)
Skall testa mina egna teorier på hur man kan gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa.
Kommer att minska ner på kolhydraterna, äta mer protein och äta mycket av det bra fettet.


Idag var vi ute hos Hannas föräldrars sommarstuga. Kanonfint väder och jag låg mest och solade samtidigt som jag läste vidare i min bok(Athletic body in motion), som för övrigt är riktigt bra.

Hann också träna ett kort pass med de två kettlebells (16 och 20 kg) som jag hade med mig. Tränade rygg (se bild), triceps och bröst.





Förra helgen så tog Hannas bror Martin lite bilder på mig med träningsredskap, nere på bryggan. Nu fick jag dessa på ett minneskort. Här kommer några av dem








Micke fyllde år

Igår så åkte jag till Njoy för att träna vid 14.15-tiden. Började med att försöka förbättra utlärningen på Aerobic bas passet som uppvärmning. När jag hållit på ett tag så ser jag att de släckt ner utanför och får då reda på att de stänger 15.00. De hade visst bytt tider för ett bra tag sedan. Så mycket koll har jag :)
Åkte hem och bar ned två kettlebells till parken nedanför oss. Hann träna ca 20 min (Biceps, svingar och pressar), innan jag skulle iväg till stadsparken. Det var en gratisfestival, med olika band som spelade. Hannas jobbarkompis man skulle nämligen spela så jag mötte upp Hanna och hennes kompis Emma där. Deras band heter Meadows ever bleeding var riktigt bra.

Senare på kvällen åkte vi över till vår kompis Micke (och hans fru Frida) och firade hans födelsedag. Vi åt gott och pratade massor. Vi var som vanligt sist därifrån och gick väl och la oss vid 02.30.

lördag 30 maj 2009

Photoshop

Tänkvärt när man bläddrar i tidningar och jämför sig med personerna på bilderna.
Inte konstigt att det är svårt att bli nöjd

Träning

Det känns som om jag har kommit igång med min egen träning denna vecka. Känns riktigt bra. Nu skall jag bara komma igång med kosten också :)

I måndags hade jag min core-klass på jobbet.

I tisdags blev höll jag ett riktigt hårt core-pass för Markbyggarna. Dessutom gick jag på Andy´s box-pass på Njoy. Hann med lite styrketräning för biceps och rygg.

På onsdagen så åkte jag till Njoy och värmde upp ca 20 min på cykeln. Passade samtidigt på att läsa något kapitel i boken "Athletic Body In Balance" av Gray Cook, som verkar vara en riktigt bra bok om coreträning (har hunnit 5 kapitel). Sedan blev det styrketräning för triceps, axlar och bröst.

På torsdagen så skulle jag bara hålla mitt boxpass, men 25 min i 6 så pratade jag med Emma som skulle hålla Bodyjam på Njoy. Hon var sjuk och på 25 min så hann jag slänga i mig lite middag och cykla iväg till gymmet. Har gjort ett Aerobicbas-pass till konventet i Växjö som jag skall på i augusti. Har aldig kört det som en klass, men nu fick det bli en improviserad premiär. La på lite snurrar och höfter så att det blev ett medelpass istället. Tyckte själv att det blev rätt bra, med tanke på omständigheterna. Hörde inte så mycket kommentarer efteråt, men jag tror deltagarna var nöjda, trots att det inte blev BodyJam. Hur som helst så var det riktigt roligt att leda lite aerobics igen. Får hoppas att det blir fler möjligheter under sommaren till det. Som tur var så var det jämna par på box-klassen, så jag slapp vara med själv :)

Igår, fredag så tog jag ut min friskvårdtimma på jobbet. Tycker att det är perfekt att läsa samtidigt som jag värmer upp. Känner mig väldigt effektiv då:) Blev ca 15 min cykel. Tränade biceps, bröst, rygg och på djupa knäböj. Måste öka upp min rörlighet i vaden. Kan inte köra knäböjen utan att höja upp hälarna eller ha en motvikt i händerna. Kom på att jag inte valde den bästa dagen att morgonträna, eftersom det det skulle lagas en vattenläcka och det därför inte fanns något varmvatten. Men som den viking man är så hoppade man glatt in i duschen ändå och tog en lång avslappnande kalldusch .... NOT (gick fort in och ut med lite intvålning emelllan)

Igår kväll åkte vi hem till mina föräldrar och jag lagade en för tidig morsdagsmiddag. Blev lövbiffar fyllda med vitlöksost och till det fick de fullkorns couscous och sallad. Blev riktigt bra.

Har också hunnit gå in på PTonthenet och läst och lyssnat på lite intressanta artiklar.

Hoppas hinna träna igen idag.

Ha en trevlig helg


http://www.fitnessbutiker.se/ - Länkar till butiker och annat inom träning.
http://www.traningsshoppa.se/ - Tips till dig som letar efter presenter till någon som tränar och är hälsosam.
http://www.xtraining.se/ - Gruppträning, uthyrning av träningsredskap, anordnar träningsevent. Finns i Örebro

Hemmaträning

För er som vill testa lite hemmaträning. Har inte testat programmet själv, men tycker faktiskt att det ser hyfsat ut. Framförallt när hon lägger ihop flera övniingar i en. Sedan finns det ibland bättre övningar. Skulle nog rekommendera att ni kör skidhopp istället för Jumping jacks (framförallt för kvinnor) och om ni kör Jumping jacks så skulle jag vrida ut fötterna lite, så att ni inte sliter på knäna.

Level 1






Level 2






Level 3







Lycka till med träningen

onsdag 27 maj 2009

Övningar med liten boll

Några förslag på vad du kan göra för coreövningar med en liten boll

video

Sommarstuge träning


I torsdags var vi ute i sambons föräldrars sommarstuga. Kanonfint väder!
Tog med mig några kettlebells, reha-swings och en balanskudde. Hennes bror Martin var med och vi körde ett tufft pass med parövningar och kettlebell. Tyvärr kom myggen efter ett tag och vi tröttnade.

Sedan blev det tyvärr inte så mycket mer träning den helgen :(
På lördagen var vi på bröllop. Det var väldigt trevligt och i bröllopspresent fick de en balansboll, yogamatta och två böcker (Kom i form med balansboll och Energiyoga). Balansbollen slog vi in upplåst:) Inte många som kunde gissa vad det var, trots formen.


Igår så gick jag på box på Njoy. Var över ett år sedan jag själv gick på ett boxpass. Var lite försiktig med min axel, men det var kul och jag fick några nya idéer.

tisdag 5 maj 2009

Chockträna


Läste igenom Jari´s bok Chockträna i helgen.

Den var riktigt bra och även om man kände igen många av övningarna så fick jag några nya idéer. Vet inte om jag kommer följa träningsprogrammet helt fullt ut, men delar av det kommer jag nog att lägga in.

Måste tyvärr skicka tillbaka massor av böcker nu i veckan, då jag inte har råd att ha ett så stort lager.

http://www.fitnessbutiker.se/- Länkar till butiker och annat inom träning.
http://www.traningsshoppa.se/ - Tips till dig som letar efter presenter till någon som tränar och är hälsosam.
http://www.xtraining.se/ - Gruppträning, försäljning och uthyrning av träningsredskap, anordnar träningsevent. Finns i Örebro

Dåligt med träning

Trots ledighet sedan torsdag eftermiddag, blev det bara ett träningspass under ledigheten.

Gick ner till Njoy för att styrketräna, men istället gjorde jag klart mitt nya Aerobic bas som jag skall ha på konventet i Växjö. Fick möjlighet att testa en del av det på startgympa-gruppen igår. Det var sista gången och jag fick en present (pesentkort på Åhlens). De är för gulliga.

Tog faktiskt med mig Reha-swingen så att de fick testa det också.

Det var även sista gången på boxen, vilket kändes lite tråkigt eftersom vi nu lägger ner den gruppen eftersom det varit för få deltagare.

På core-passet fick även de testa Reha-swingen (liknande Flexi-bar). När du använder Reha-swingen så skapas det vibrationer i kroppen som gör att du måste aktivera de mindre stabiliserande musklerna. Det blir faktiskt svettigare än man tror. De flesta fick igång den rätt bra. När jag själv började använda den så upplevde jag det rätt så svårt att få igång den, så jag är imponerad av de som fattar det direkt. Fastnar mer och mer för Swing-bar träningen. Nyttig träning för min axel är det också.

Innan lunch idag hade jag en grupp med invandrare. Vi körde ett boll-pass. Testade att lägga in lite parövningar, men det blev lite för svårt, eftersom de inte förstår allt som man säger. Man märker verkligen hur mycket de muntliga instruktionerna gör :)

Trevlig träningsvecka!