fredag 13 april 2012

Bokrecension - Maten som stärker din hälsa

Har fått möjlighet att läsa och recensera boken Maten som stärker din hälsa av Charlotte Erlandsson-Albertsson.

Inledningsvis så skriver Charlotte om hur våra förfäder åt och hur vi med dagens kost ser hur olika sjukdomar ökar. Min första tanke var att hon skulle skriva om paleokosten då det var det hon beskrev, men istället så förordar hon det som hon kallar en medelhavskost där hon menar att den bör innehålla grönsaker och frukt, sädesprodukter, mejeriprodukter och nyffiga fetter (enkelomättade och fleromättade).

Boken är uppdelad i tre delar där man i den första delen tar upp olika sjukdomar och vilken kost som rekommenderas för att förebgga och lindra dessa. Sjukdomar som tas upp är cancer, crohn, alzeimers, psoriasis, hjärtkärl och ledsjukdomars som reumatisk artrit, osteoperos och fibromyalgi.
Den delen var ganska tråkig att läsa då hon mest radade upp fakta om sjukdomen och kostens betydelse.
Där finns det också lite motstridiga uppgifter mot vad jag läst/lyssnat på Robb Wolf. Bl.a. så skall man undvika rött kött vid vissa sjukdomar, vilket inte stämmer med det Robb sagt. Kan i och för sig vara så att rött kött i en "vanlig" diet inte fungerar, men när man äter det med en paleodiet som är så rik på grönsaker och därigenom antioxidanter och andra nyttiga ämnen.

Andra delen av boken var mer intressant skriven och där beskriver hon olika livsmedel och hur de påverkar hälsan och olika sjukdomar. Efter varje livsmedel som hon beskriver så radar hon upp en sammanfattning  med vad som är bra med just det livsmedlet. Här får man många bra tabeller som visar hur mycket av vissa näringsämnen (t.ex. karatenoider, C-vitamin, EPA/DHA och folsyra) som finns i olika råvaror. Du får läsa om olika kryddor, grönsaker, rotfrukter, baljkväxter, frukter, bär, fisk, mejeriprodukter, bröd och nötter. Hon skriver också om drycker som te, kaffe, choklad och vin.

Sista delen är en receptdel. Förutom att du får över 30 olika recept så skriver hon lite om varför just den maträtten är bra och man får här även lite små historier från hennes liv. Har inte testat några recept ännu, då de flesta inte är strikt paleo (vilket jag äter just nu), men jag kan tänka mig att det finns många som är goda. Denna delen av boken var den som tilltalade mig mest då den blev lite mer personlig.

Boken har många fina bilder vilket gör den lättläst. Håller inte med om allt som hon skriver, men tror ändå att de flesta skulle må bättre av att följa hennes kost än vad den "vanlige" svensson äter. Innehållet i boken är intressant. Trodde att referenslistan skulle vara större (29 st), med tanke på hur många olika områden hon tar upp i boken, men mycket är säkert sådant som hon vet genom litteratur och sin egen forskning.

Förlag; Ica Bokförlag
Sidor: 168 st
Tryckt: 2011