onsdag 5 februari 2014

Bokrecension Fettfrälst

Jag har fått möjligheten att läsa Martina Johanssons bok Fettfrälst - Stark, frisk och snygg på högfettkost. Martina skriver annars i sin blogg High Fat Fitness. Hon är utbildad inom bioteknik på Chalmers (Master of Science, Bioengineering and Biomedical Engineering)
I denna bok skriver hon om hur hon förespråkar en högfettkost för att få bra resultat av sin träning. För den här boken inriktar sig inte främst de som är överviktiga eller sjuka vilket många andra LCHF- böcker gör. Även om hon har en hel del tips för viktminskning så handlar boken mest om hur du med hjälp av kost och träning kan få en riktigt vältränad kropp, dvs bygga muskler och tappa fett. Hon förespråkar en kost som har hög andel fett (65-85%), väldigt lite kolhydrater och sparsamt med protein. Hon beskriver på ett lättförståeligt sätt hur olika ämnen/processer i kroppen påverkas av en högfettkost. Du får bl.a. läsa om hur kolesterolet påverkas och om hur man tar sig förbi viktplatåer. Ett intressant kapitel handlar om ketoner. I kapitlet om träning får du också en uppsättning basövningar beskrivna i ord och bilder. Du får också exempel på träningsschemam och lite förslag på olika träningsvarianter som t.ex. pyramidträning och klusterset. Andra ämnen som hon bl.a. tar upp är fettfasta (äta i princip bara fett), kosttillskott och periodisk fasta. Jag blev själv sugen på att testa fettfasta efter att jag läst om det i boken. Hon menar också att man måste testa sig fram för att se vilken kost som passar just för sig själv, vilket är en tanke som jag gillar. Tror nämligen inte att alla reagerar lika på samma typ av kost utan att man måste individualisera lite för att hitta rätt
Boken är inte så tjock, trots att hon tar upp många olika ämnen, vilket gör att den blir lättläst.

Tyvärr så får man inte så många recept i boken (några till fettfastan). Det jag gillar med boken (och hennes blog) är att hon hänvisar en hel del till forskning (även om vissa referenser är till andra böcker). En sak som jag dock reagerade på var att när hon skrev om hur man kan räkna fram sin förbränning så skriver hon att värdet man får fram när man räknar ut BMR (basal metabolic rate) är så mycket energi man gör av med en dag utan träning. Men om jag förstått det rätt så är det hur mycket energi kroppen gör av med om man bara ligger stilla. Om man vill få fram värder som Martina skriver om så bör man multiplicera med 1.2. Så står det i varje fall på Wikipedia

Jag gillade boken och blev verkligen sugen på att följa råden som man får i boken. Har ju redan testat att köra lite periodisk fasta sedan jag läste om det i boken och det har ju fungerat bra. Men det vore kul att testa lite fettfasta en kort tid.