fredag 1 mars 2013

Bokrecension - Fitnessfighten för alla

Har fått möjlighet att recensera boken Fitnessfighten för alla av Jarkko Kortelainen. Sedan boken släpptes så har jag varit nyfiken på den. För ca 2 år sedan så deltog jag själv i Fitnessfighten, som är en tävling på internet där du skall följa en diet och ett träningsupplägg och den som får bäst resultat efter 30 dagar vinner ett fint pris. Jag blev väldigt nöjd med mina resultat (se bilden under).

Jag var nu nyfiken på att läsa boken och läsa tankarna bakom upplägget. Blev dock besviken på den fronten, då delen om hur metoden fungerar är väldigt kort och det finns inga hänvisningar till vetenskapliga referenser till påståenden som t.ex. att vi behöver äta 5-6 ggr om dagen för att kroppen inte skall lagra energi. Hade också velat se vilka tankar som finns bakom konceptet att träna hela kroppen varje dag utan att det blir för mycket. Vanligtvis så rekommenderar man ju vilodagar eller att man växlar kroppsdelar man tränar.

Bokens upplägg liknar många amerikanska "dietböcker". De första 55 sidorna består av "success stories", dvs deltagare som skriver om sina resultat och upplevelser av metoden. Du får dessutom se före och efter bilder. Sedan beskriver Jarko metoden på ca 20 sidor. Metoden går alltså ut på att du äter och tränar (1 h varje dag) på ett visst sätt under 30 dagar. En stor del av detta kapitel handlar om hållning och ergonomi, men även kost, sömn och den mentala biten tas snabbt upp. I nästa del så går han igenom alla övningar som ingår i programmet.  Enligt upplägget i boken så byter man övningar varje vecka (i det programmet jag följde på internet så var det varje dag en ny övning). Övningarna i sig är bra och även förklaringarna och bilderna. Har du dock tränat ett tag så vill du nog köra med större vikter än PET-flaskor (men det är ju bara att göra det).

Därefter så får du lära dig vad du skall äta. Som det är skrivet i boken så verkar det som att man först tränar 30 dagar och sedan lägger till kosten när man är klar, men då får du nog inte de resultat som man skriver om i "succes-stories" då man gjorde både träning och kost samtidigt.

Först så får du veta hur du räknar fram hur mycket du skall äta (din energiförbrukning) och i den här delen tycker jag det fattas lite information. Du får en formel som räknar ut hur mycket energi du gör av med utan träning, men det står ingenstans (förutom ett exempel med 400 kcal) om hur mycket du skall lägga till för den timmas träning du gör varje dag. Den enda informationen man får är att man skall dra  bort en viss mängd kalorier för att gå ner i vikt.
Följer man anvisningarna (och tar 400 kcal för träning) så kommer jag på 1676 kcal per dag, vilket är mindre än de 1900 kcal som jag gick efter. Skriver också att ingen skall äta mindre än 1500 kcal oavsett vad man får fram för siffra. Antar att kalorestriktionerna är en del av varför programmet ger bra resultat på många, även om det står att man aldrig skall vara hungrig (vilket jag var ibland när jag körde Fitnessfighten).

Du får veta vilka livsmedel som är bra att äta enligt metoden och du får en förslag på en dagmeny (1500 och 2200 kcal) kan se ut.  I boken finns det också ca 40 st recept. De flesta recept är utan bilder, vilket gör den delen lite tråkigare.

Sammanfattning
Boken var inte vad jag hade väntat mig och om du har kört Fitnessfighten på nätet så känns denna bok lite överflödig, men om du vill testa metoden och inte vill betala 595 kr på nätet för att tävla så rekommenderar jag boken. Du får massor av bra träningsövningar (36 st). Är du träningsvan känner du nog igen de flesta övningar, även om det nog finns några få som du inte stött på förut. Det står att man kan köra Fitnessfighten hemma men för att kunna göra det så behöver du hantlar även om han rekommenderar att man kan köra med petflaskor fyllda med vatten eller sand (men är du träningsvan behöver du tyngre hantlar för att få bra resultat enligt mig). Att köra "Fitnessfighten" kräver en del av dig som deltagare. Du skall träna en timma om dagen och ha koll på hur mycket du äter (väga maten, även om en del efter ett tag lär sig ungefär hur mycket det är). Sedan tror jag att vi alla är olika så alla kommer inte få lika bra resultat med denna metod (det är ju bara de som lyckats som är med i boken), men en hel del kommer att bli överförtjusta i sina viktnedgångar, minskad vilopuls och minskat midjemått.

Bokfakta
Förlag: Kosta Förlag
Sidor: 191 st