torsdag 15 augusti 2013

Bokrecension - Bevisen - Frisk med LCHF

Jag har fått möjlighet att att läsa boken Bevisen - Frisk med LCHF som är skriven av Dr. Sofie Hexeberg. Jag har förut recenserat hennes bok Nytt liv med LCHF - Frisk med LCHF. Sofie är doktor i Norge och har nu öppnat Dr. Hexebergs Klinik där hon behandlar diverse åkommor med bl.a. att ändra patienternas kostvanor till LCHF och Stenålderskost. Hon har i sin forskning studerat vilka effekter som fett fibrer och kolesterol har på blodfetter, hjärta och hjärnans funktion.

Jag hade inte läst så mycket om boken innan, men eftersom jag gillade hennes andra bok så tyckte jag att denna bok verkade intressant. Med tanke på titeln så tänkte jag att detta skulle vara en mer avancerad bok med mer text om vilka studier det finns på LCHF-kost. Men det visade sig att det var precis tvärtom. Detta var en bok där hon försöker skriva det så enkelt som möjligt, och ordet "Bevisen" hänvisar till alla patienthistorier som hon har med i boken som visar att LCHF verkligen fungerar för att lindra och att bota olika sjukdomar. En skillnad mot den andra boken är att du i denna bok inte får så mycket tips om hur du gör för att äta en LCHF-kost och det är inga recept med i boken. Så denna bok är inte för den som redan kan mycket om LCHF, även om det är intressant att läsa om verkliga historier och hur de påverkats av en LCHF-kost. Utan boken passar bättre för den som har något besvär som man tar upp i boken eller som är lite osäker på om den skall börja med denna typ av kost/livsstil.
Jag gillade faktiskt denna bok trots att den inte var vad jag tänkte. Är det så att man har någon i sin närhet som man tycker borde testa LCHF (eller stenålderkost) p.g.a. att de har något besvär som tas upp i boken så kan man låna ut boken och låta dem läsa just detta kapitel. Tror faktiskt att det är lättare för folk som är skeptiska att testa om de får läsa om andra som har haft samma problem, men som löst detta genom att ändra kosten.

Varje kapitel börjar med att Sofie beskriver sjukdomen/besvären och vad den traditonella behandlingen är. Sedan kommer det några berättelser från patienter som har haft dessa besvär och som blivit bättre med en LCHF-kost. Sofie ger sedan några kommentarer/förklaringar om vad dessa resultat kommer av. Några gånger så skriver Sofie att hon inte vet exakt varför patienterna får dessa resultat.

Sjukdomar och tillstånd som tas upp i boken är
Diabetes
Övervikt och fetma
IBS
PCOS och Infertilitet
Crohns Sjukdom
Ulcerös Kolit
Sura uppstötningar
Kalla händer och fötter
Eksem
Ledsmärtor
Migrän
Epelepsi
Högt blodtryck
MS
Bechterew
Reumatisk Artrit (Ledgångsreumatism)
Psoriasis
Psoriasis Artrit
Gikt
Celiaki
Matintoleranser
Träning på LCHF-kost

I slutet av boken har hon en medicinsk ordlista där hon förklarar vissa termer lite mer. Du får också lite lästips i och med att hon inte har med några referensartiklar.

Jag gillar som sagt boken. Det man kan irritera sig lite på är att det på rätt många ställen blir avstavningar mitt i en rad (t.ex. tillsam-mans). Känns som om man hade lite bråttom i slutet och missade att kolla på det. Men det är ingen stor grej och man förstår ju ändå vad man menar.

Bokfakta
Optimal Förlag
303 sidor