söndag 16 juni 2013

Bokrecension - Ett sötare blod

Fått möjlighet att recensera boken Ett sötare blod av Ann Fernholm. Ann är vetenskapsjournalist och hon har disputerat i molekylär bioteknik. 2010 blev hon utnämnd till årets vetenskapsjournalist efter en granskning av solkrämer. Hon har också gjort ett uppmärksammat reportage om diabetskosten i SVT´s Vetenskapens värld (se youtubeklippet i slutet av recensionen). Nu driver hon hemsidan/bloggen Ett sötare blod  där hon tar upp ämnen som berör socker och kost.

Jag gillade verkligen denna bok och jag hoppas att den når ut till framförallt de som är sjuka och har diabetes. I boken så tar hon upp varför råden om att inte äta mättat fett och kolesterol inte har en vetenskaplig grund och att det är troligare är sockret som är en större bov till vår ohälsa. Hon skriver en hel del om diabetiker och hur råden ser ut för dem. Hon tror att råden att diabetiker skall fylla tallriken med ris, pasta, bröd och andra kolhydratrika livsmedel kommer ifrån rädslan att istället äta mycket fett skall göra diabetiker feta och därmed öka deras risk för hjärtinfarkter. Sedan får man istället medicinera ner blodsockret med insulin. Hon menar att det kanske vore smartare att minska mängden kolhydrater så att man inte behöver så mycket medicin.

Hon visar flera gånger på hur de kostråd och rekommendationer som vi får idag inte är underbyggda med bra vetenskap. Hon rekommenderar en LCHF-kost (lite kolhydrater och mycket fett). Andra sjukdomar/tillstånd som kan vara kopplade till höga blodsocker och insulin enligt boken är fetma, cancer, gikt, fibromyalgi, fertilitetsproblem, stroke och högt blodtryck. I vissa delar av boken så får vi även berättelser om personer som blivit bättre från sina problem när de förändrat sin kost.

Andra ämnen hon tar upp är att åderförkalkning beror på inflammationer i kroppen, fruktos, sockrets påverkan på demens, alziemers, och IBS (och smärtande balongmage). Ett kapitel handlar om dieter och viktnedgång.

Det finns många vetenskapliga referenser i texten och jag gillar att när hon citerar en text ur en vetenskaplig artikel så får har hon även med texten på engelska i fotnoten. Man kan ju då själv se om man håller med om hennes översättning.

Som sagt en bok som jag rekommenderar att de flesta som vill veta mer om vetenskapen bakom våra kostråd eller som har diabetes eller andra problem skall läsa.

Bokfakta:
Förlag: Natur & Kultur