måndag 27 juni 2011

DVD Recension - From the ground up

Har sett ännu en DVD med Gray Cook och Brett Jones (de har även gjort flera av filmerna i Secrets of ... serien, vilken jag hittills bara skrivit om Primitive Patterns, även om jag sett de andra).
Detta är en dubbel-DVD där man går igenom övningen Turkish Get-up, så om du vill ha en mängd nya coola övningar så är detta ingen DVD för dig.
Första skivan består av lite prat allmänt prat om träning och den gav inte mig som har sett "Secrets of" serien så mycket. På den andra skivan så går man igenom Get-up i 7 olika steg. Förutom rena tekniktips i övningen så får man också några bra kompletterande övningar. Denna skiva är betydligt mer intressant än den första. Mycket av det som sägs och lärs ut är sådant som jag redan kunde, men som vanligt får man lite nya idéer.
Hade läst mycket superlativ om denna DVD på nätet innan jag köpte den och tyckte kanske inte att den levde upp helt till dessa, men den är helt klart bra. Vet inte om jag tycker den är värd sina ca 700 kr. I och för sig så är det inte dyrare än att ta en PT-timma i Stockholm och jag tror att man kan få ut nästan lika mycket av att se denna film som att en PT lär en övningen (och denna kan man se om och om igen). Tycker dock att Secrets of ..." filmerna är bättre, men om man redan sett dem så kan detta vara en fortsättning. Har också stött på många andra kettlebellfilmer som bara radar upp olika övningar, men där man inte får så mycket tips om varje övning. Gillar detta upplägg bättre än det.

Själv gillar jag övningen Turkish Get-up och jag tror många skulle må bra av att ha med den i sina träningsprogram.

Man får också med en manual (37 sidor), som jag bara skummat igenom. Bra att kunna ta med sig till gymmet om man vill ha instuktioner där.

Du kan köpa den på Kettlebellcenter.se