tisdag 12 mars 2013

Recension av LCHF för hela familjen

Jag har fått möjligheten att recensera boken  LCHF för hela familjen som är skriven av Monique Forslund. Monique driver bloggen Lifezone och hon är kostrådgivare, montessoripedagog, trebarnsmamma och har 20 års erfarenhet inom barnomsorg.

Jag har testat några av bokens recept. Den baconinlindade fetaostfyllda kycklingen har blivit en stor favorit hemma hos mig, bara det receptet gör boken värd sina pengar. Jag har också gjort goda laxburgare med hamburgbröd på LCHFvis. Brödet var väl inte lika gott som vanligt hamburgebröd, men helt OK. Själv äter jag nog laxburgaren med grönsaker istället.  Gillade även receptet på LCHF-pizza. Vissa recept är enkla medan vissa har lite större ingredienslista och kräver lite mer tid. Boken har sammanlagt 105 recept och jag det är massor av recept som jag inte provat som verkar supergoda. Alla recept har bra bilder på rätterna vilket helt klart är positivt då man blir sugen att testa recepten.
Något jag saknar i boken är vetenskapliga referenser till påståendena om LCHF-kosten. I innehållsföteckningen så saknar jag att inte de olika recepten är utskrivna, även om det finns en receptlista i slutet som är i bokstavsordning. Men jag hade velat kunna gå in på varje kapitel och letat fram mina favoritrecept.

Boken börjar med att hon snabbt förklarar vad kolhydrater, protein och fett är och vad de gör i kroppen. Du får sedan läsa vad hon tycker att man ska ge små barn istället för välling när barnen är ca 6 månader gamla och upp till 1 år. Du får också veta vilka livsmedel som du bör undvika helt. Du får sedan ett gäng recept där hon delat in dessa i olika kategorier baserade på barnets ålder (6 och 9 månader).

Det är viktigt att påpeka att Monique inte tycker att barn skall äta en strikt LCHF-diet där man tar bort de flesta kolhydrater utan att man hittar en nivå som passar barnen. Barn rör ju ofta mycket på sig och behöver då mer kolhydrater, men de skall då vara av rätt sort. Något som jag också gillar är att hon betonar att "mat och tjat är en kombination som jag försöker undvika" och att måltiden skall vara en trevlig stund. Hon tycker att man skall uppmuntra barnen till att smaka allt men att man inte alltid måste äta upp allt på tallriken.

Först ut i receptsamlingen är frukostförslag. På de flesta recept så finns det en liten ruta där Monique ger lite små tips och variationer, viket är ett trevligt inslag. Du får recept på omeletter, musli, LCHF-knäckebröd, äggmjölk, smoothies, matiga muffins och pannkaksfrukost.

Nästa kapitel handlar om lunch och middag och hon betonar att hon fokuserar på att  använda bra råvaror som gärna är ekologiska. Hon menar att det är enkel vardagsmat som fungerar bra i hennes familj. Du får t.ex. lära dig att laga Barnens favorit.stoganoff, Höstig köttfärssoppa, Gulaschsoppa, Dragonkyckling med röd coleslaw, Panerad fisk med kall dillsås, Lax med krämig ostsås och smörstekt grönsakswok, Tonfisksås med vitkålsspaghetti och olika varianter på sill (till olika högtider).

Ett kapitel behandlar olika LCHF tillbehör och där får du recept på t.ex.  Blomkålsmos, sallader, Zucchini-spaghetti, Broccoligratäng, röror och såser.

De nästkommande kapitlen handlar om bra mellanmål, godis och efterrätter. Hon använder inga sötningsmedel utan använder kokos, vaniljpulver och bär för att söta till det lite mer. Exempe på recept är Moniques Chokladmousse, Cheesecake, Pannacotta, Päron- och hallonpaj med limegrädde, glass och LCHF-vänlig saft.

Receptdelen avslutas med ett kapitel som kallas fredagsmys och här får du tips om alternativ till Potatischips och andra snacks.

Näst sista kapitlet heter Bra mat i förskolan och här går Monique igenom vad hon tycker att man bör satsa på i förskolan som t.ex. bara fullfet mjölk och vatten som drickalternativ. Hon skriver bl.a. "Humör, hälsa, koncentration, sömn, lek och energi påverkas av det som barnet får i sig. Målet är att barnet ska äta näringsrik mat, äta det som ger ett jämnare blodsocker, positiv energi och som mättar över tiden". Hon ger förslag på frukost och mellanmål som man skulle kunna ha i förskolan.

Sista kapitlet är "Familjens praktiska LCHF" och där går hon igen om saker som t.ex. petiga barn, att få barn att äta, tonåringar, fruktos, tillsatser och lite mer information om vitaminer, d-vitamin och omega-3/-6.

Sammanfattning
Boken är rejäl och har hårt band så den passar bra i köket. Det finns också ett snöre så att man kan markera receptet man håller på med. Saknar en uppskattning av hur lång tid recepten tar att göra och det hade även gärna sett en ungefärlig uppskattning på energiprocenten av kolhydrater, protein och fett.
Jag gillar verkligen boken och Monique har många bra och intressanta tankar. Bilderna i boken är väldigt bra och man blir sugen på att testa de flesta recepten. Det är en blandning mellan lite enklare recept och mellanmålsförslag till recept med lite mer ingredienser som tar lite längre tid att laga. Det är bra beskrivningar på hur man skall göra i recepten så jag tror att de flesta kan tillaga alla recepten i boken. Rekommenderar boken till alla med barn, men även vuxna lär uppskatta recepten.

Bokfakta
Förlag: Optimal Förlag
Sidor: 233 st