söndag 12 maj 2013

Recension - Hjärnkoll på Värk och Smärta

Jag har fått möjlighet att recensera boken Hjärkoll på Värk och smärta. Den är skriven av hjärnforkaren Martin Ingvar och Medicinjournalisten Gunilla Eldh. De har också skrivit böckerna Hjärnkoll på maten och Hjärnkoll på vikten (som jag har men inte läst ännu).

Tycker att boken var intressant, men bitvis blev den lite svår att hänga med i även om de oftast skriver lättläst. Detta är dock ett område som jag inte läst så mycket om så det beror nog på det.

Jag gillar första delen av boken bäst. Där får du veta vad smärta är, hur man mäter den och lite olika sätt att behandla den på. Vi får veta att de flesta mår bättre av träning och att röra på sig. De beskriver också hur hjärnan påverkar hur vi upplever smärta och hur mental träning och ACT (Acceptans and Comitment Therapy) kan vara sätt att kontrollera sin smärta. De skriver en del om placebo och de beskriver olika smärtstillande mediciner och hur de fungerar. Vi får också veta att sömnen påverkar smärtan och får här lite tips på hur vi skall kunna sova bättre. Ett kapitel handlar om ryggvärk och där får du även här lite råd om vad du själv kan göra för att lindra den. Andra tillstånd och ämnen som tas upp är huvudvärk, ångest, dementas smärta, separation/sorg, alternativ behandlingar och smärta i livets slutskede.

I boken  får man då och då följa lite verkliga fall/personer och de som jobbat med smärtpatienter. Detta gör boken lite mer levande och lättläst. I slutet av boken får du massor av referenser, vilket gör att jag får mer förtroende för vad som skrivs i boken. Dock så har jag inte kollat upp några av de artiklar som de hänvisar till så jag vet inte hur relevanta de är.

Som sagt så är det en intressant bok som jag tror att de flesta som upplever jobbig smärta skulle få mycket av att läsa. Dock skulle jag inte påstå att det är en sälvhjälpsbok även om du får en hel del småtips. Saker som tas upp är bl.a. KBT och ACT, men du får inga konkreta tips på vad det är, men då finns det ju andra böcker som tar upp just dessa områden mer ingående. Detta är dock en bok som får dig att förstå vad och hur smärta fungerar, vilket jag tror är nyttigt för den som har smärta.

Bokfakta
Förlag: Natur och kultur
196 sidor