tisdag 23 juli 2013

Bokrecension - The paleo Solution

Jag har fått möjligheten att läsa den svenska översättningen av boken The Paleo Solution av Robb Wolf. Den har fått titeln Paleo - Stenålderskost : Människans ursprungliga kost och ges ut av Optimal Förlag som ger ut massor av bra böcker om kost.. Jag hade innan det även läst den engelska versionen.
Robb är en biokemist som numera jobbar som kost- och träningscoach på sitt eget gym Norcal Stength and Conditioning. Han har också en väldigt intressant Podcast som jag själv lyssnar på så ofta som möjligt.

Han börjar boken med att beskriva sin bakgrund och om hur hans föräldrar var sjuka och inte mådde så bra. Han försökte då lära sig så mycket som möjligt om kost och näringslära och han beskriver hur han blev vegetarian och bara blev sämre och sämre och även försökte hitta svaret i alternativmedicinen. Genom att hans mamma blev hjälpt med sina sjukdomar genom att ta bort gluten och även bönor så började han förstå att vegetarisk kost kanske inte var det bästa och han började kolla upp vad våra förfäder hade ätit. Efter bara 6 veckors paleodiet så hade hans blodvärden blivit väsentligt bättre och han mådde bättre än han gjort på många år. Genom dessa efterforskningar så kom han i kontakt med Arthur Devany och Loren Cordain. Loren Cordain är en av de ledande experterna inom paleo och han blev senare Robbs mentor.

Som i de flesta amerikanska diet- och självhjälpsböcker så kommer sedan flera berättelser om personer som ändrat sitt liv genom att anamma den paleotiska livsstilen. Därefter kommer flera kapitel där man får lära sig om hur våra förfäder levde och hur olika livsmedel/hormoner/näringsämnen påverkar kroppen. Men Robb skriver att om man vill så kan man hoppa över dessa kapitel om man vill, och gå på kapitlen där han beskriver hur du gör för att leva en paleoisk livsstil. Själv så vill jag veta varför jag gör något så jag fortsatte läsa de teoretiska kaptitlena  Han tar upp hur matsmältingen fungerar och hur många hormoner som t.ex. insulin, leptin, glukagon, ghrelin och kortisol påverkar kroppen. Vi får också veta hur en paleokost påverkar (oftast positivt) olika sjukdomstillstånd som t.ex. hjärt-/kärlshukdomar, högt blodtryck, osteoperos, infertilitet, MS, reumatisk artrit, diabetes, depression och cancer. Han beskriver varför vi skall undvika spannmål och deras lektiner och gluten. Vi bör också undvika bönor och mejeriprodukter.

Ett stort kapitel handlar om fett och hur det påverkar oss. Bl.a. skriver han om hur viktig omega-3/omega-6 balansen är och mycket av livsmedelsvalen i paleo handlar om att minska omega-6 intaget och öka omega-3 då en övervikt mot omega-6 ökar inflammationer i kroppen. Vi får också lära oss om hur stress och kortisol på verkar oss. Här tar han också upp hur viktigt sömnen är för vårt välmående.

Det kommer också en stor del som handlar om hur träning påverkar oss. Själva träningsråden som han kommer med riktar sig mest till de som förut inte tränat så mycket. Du får förslag på övningar, med både bilder och bra förklaringar, och förslag på hur du kan lägga upp dina träningar. Han beskriver också hur du bör stegra (progression) sin träning. Vi får också veta hans inställning till kosttillskott.

Jag gillar verkligen den här boken. Robb skriver på ett relativt lättförståeligt och humoristiskt sätt även om det ibland är relativt krångliga saker han tar upp. Tyvärr så blir inte humorn lika bra i den svenska översättningen. Om allt han skriver stämmer så är det svårt att förstå varför livsmedelsverket rekommenderar den kost de gör. Tyvärr har jag inte kunskap nog att granska den vetenskap han hänvisar till (han har rätt många refernser). Hade varit intressant att höra vad någon som har mer kunskap om vetenskap skulle säga om de granskade denna bok. Hoppas killarna på träningslära.se kommer kommentera denna bok i framtiden. En sak som tilltalar mig och som stämmer bra med hur jag själv tänker är att han framhåller att olika personer reagerar olika på samma kost och att det inte finns en lösning som är perfekt för alla. Skulle rekommendera de flesta att testa hans koncept i 30 dagar och se hur de mår efter det. Framförallt om man mår dåligt från början.

Det finns också en receptdel, men den är ganska
På några få ställen verkade det som att man har missat i översättningen, så om man inte tänker till så finns det risk att man missupfattar vissa saker. T.ex. så har det tappas bort ett "inte" i texten på sidan 283 där han skriver om fiskoljetillskott, "Om du är allmänt frisk och vältränad och äter en bra kost (magert kött från sedvanliga källor), räcker det med en dos på mellan 0,5 och 1,0 gram per 10 kg kroppsvikt. Om du får det mesta av ditt protein från gräsuppfödda och vildfångade källor, och om du äter stora mängder av n-6-rika fetter (solrosfrön, sojaolja etc.), behöver du kanske inte äta något tillskott alls." Skall alltså vara och om du INTE äter stora mängder av n-6 rika fetter...".
Skall också nämnas att dessa rekommendationer om fiskolja är något som Robb (sa han i någon podcast) har backat på och han tycker inte att man skall supplementera med så mycket fiskolja utan mer tänka på att dra  ner på Omega-6 fetter. Lite konstigt att han inte skrivit om detta kapitel till översättningen eller att det lagts till någon kommentar om att han ändrat uppfattning i denna fråga och hänvisat till någon blogpost eller artikel som han skrivit senare.
Något annat som jag reagerade lite på att när man pratar om olika blodprover som man kan ta så har man använt de amerikanska måtten (som t.ex. mg/L) och inte de europeiska som vi använder här i Sverige (som t.ex. mmol/L). Tycker nog att man kunde angett dem inom parantes.

Men hur som helst så är det en mycket läsvärd bok som jag tycker att de flesta borde läsa. Detta är den bok som gjorde att jag började intressera mig för paleo och jag hoppas att många som inte skulle ge sig på denna bok på engelska nu får upp ögonen för denna typ av livsstil.

Bokfakta
Förlag: Optimal Förlag
318 sidor