onsdag 9 oktober 2013

Intressant om gluten och tankar om välling

Stötte på två intressanta artiklar om gluten och en youtubefilm. I den första artikeln står det att Sverige är ett av världens mest glutenintoleranta länder och att man inte riktigt är säker på varför det är så. Man tror det kan bero på "dåliga" råd till småbarnsföräldrar som gjorde att man introducerade för mycket gluten för snabbt. Min personliga tanke är att vi är rätt bra på att ge välling till våra barn och då är den billigaste varianten även den med mest gluten (och livsmedelsföretagen ökade även andelen gluten i den vällingen enligt t den andra artikeln). Och än idag så rekommenderar BVC att man skall ge välling. Själva så har vi valt att istället mata vidare med ersättning. Senast jag var på BVC så ifrågasatte de att vi inte hade börjat med välling då det skulle ge bättre energi än ersättning. I och med att vår dotter växer som hon ska så menade jag att jag inte ser någon anledning till att gå över till välling. När jag sedan kollade på innehållsförteckningen så visade det sig att det gav ungefär lika mycket energi (lite mer) och att ersättningen gav lite fler näringsämnen. Dock vissa näringsämnen som man får i sig lite mindre av. Men av vad jag förstått så minskar upptaget av olika näringsämnen när man äter spannmål (som i välling) så för mig är valet enkelt. Så småningom kommer vi väl gå över till att bara äta mat, men det är ganska praktiskt och mysigt att kunna mysa med en flaska då och då. Nu får min dotter i sig lite gluten ändå då hon får Sempers havregröt som konstigt nog innehåller grahamsmjöl (som ju innehåller gluten).

Lyssnar ni på Youtubeklippet här under så menar de att ingen människa kan bryta ned dagens glutenpartiklar och det alltså bara är en fråga om hur bra man kan hantera detta för kroppen dåliga ämne.


Fullkornsvälling (Semper) / Ersättning Baby Semp 3 (Semper)
Per 100 g pulver
Energi: 450 kcal /470 kcal
Protein: 15 g/12 g
Kolhydrater: 56 g/ 60 g
Fett: 17 g/ 20 g
Vitamin A: 350 µg/460 µg
Vitamin D: 6,5 µg/7.0 µg
Vitamin E: 7 mg/6.2 mg
Vitamin C: 80 mg/85 mg
Tiamin: 0,7 mg/485 µg
Riboflavin: 0.7 mg/870 µg
Niacin: 6 mg/3.2 mg
Vitamin B6: 0.4 mg/320 µg
Folsyra: 45 µg/55 µg
Vitamin B12: 0.8 µg/1.4 µg
Biotin -/14 µg
Pantotensyra: 2.5 mg/2.9 mg
Kolin: 110 mg/65 mg
Inositol: -/25mg
Taurin: -/40 mg
L-Karnitin: -/10 mg
Natrium: 200 mg/180 mg
Kalium: 950 mg/625 mg
Klorid: 500 mg/380 mg
Kalcium: 670 mg/440 mg
Fosfor: 500 mg/275 mg
Järn: 8.5 mg/7.3
Magnesium: 80 mg/50 mg
Zink: 4 mg/5.2 mg
Jod: 100 µg/75 µg
Koppar: -/420 µg
Mangan: -/230 µg
Fluorid: -/19 µg
Selen: -/20 µg
Nukleotider:
AMP: -/3.4 mg
CMP: -/12 mg
GMP: -/2.2 mg
IMP: -/1.3 mg
UMP: -/4.2 mg

Artiklarna:
Gluten gör fler sjuka (DN)

1 kommentar:

  1. Lotta Enocsson14 oktober 2013 08:45

    Jag vill gärna tipsa om dessa böcker som givit mig och min familj enormt mycket: www.kunskapskällan.se (med "ä" i webbadressen)

    SvaraRadera